2009-07-27

svininflusensan...

ok, jag är skit skraj att theo ska få influensan, eftersom han är så liten så har han ju inget fullt utvecklat immunförsvar.... dock är de skönt att han inte är spädbarn i höst....
tycker väldigt synd om dom som väntar barn från nu å fram mot november/december...
ska man tro på de som sägs om dom så kan de vara så att hälften drabbas av influsensan å hälften av dessa spädisar dör...
så med andra ord 1/4 av alla nyfödda i höst kommer dö...

jag ska iaf vidta försiktighets grejer...
inga resor å ingen som har rest ska få träffa mig eller min familj...

hittad elite info från en vaccinexpert..


4 frågor till vaccinexperten
Marta Granström, överläkare och vaccinexpert.


Vaccinet är inte godkänt för barn. Kommer det att testas innan det börjar användas?
– Det kommer att göras några tester, men vi får nog inte resultatet förrän efteråt. Det handlar mest om att hitta rätt dosering.

Ska alla barn vaccineras, även små?
– Målet är att alla ska vaccineras, ned till två månaders ålder.

Vilka är biverkningarna?
– De vanligaste är svullnad och smärta vid injektion. Vaccinet är baserat på ägg, så är man allergisk mot det finns det en liten risk, men den är lägre än vid vanligt influensavaccin.

Hur effektivt är skyddet?
– Det får vi veta först efteråt, tyvärr. Men om du frågar vad jag tror: ja, jag tror att det kommer att ge ett gott skydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar