2009-12-16

husmor

haha känner mig ungefär som en mamma på 50-talet som byter recept med sina vänner :P
iaf jag har nu på förmiddagen bakat julgodis av recept som jag fått av mina vänner :)
tack Evelyn http://evepevve.blogspot.com/ & Emelie http://thisyearismine.blogspot.com/ för recepten på följande godis :)

evves crisp

100 ljus blockchoklad
250gr Nougat
1 burk Nutella
1 Liter Cornflakes

Smält choklad, nougat och nutella i vattenbad,
Vänd försiktigt ner cornflakes
Häll ut i form
Låt stelna, skär i bitar


Emelies Wienernougat

250 g nougat
150 g mörk choklad
100 g flagad mandel


Rosta den flagade mandeln i en torr stekpanna. Ställ åt sidan.
Smält nougaten i ett vattenbad.
Finhacka den mörka chokladen och häll ner den i den smälta nougaten.
Blanda sist ner den rostade mandeln.
Häll massan i en avlång form, klädd i bakplåtspapper. Låt stelna och skär sedan i bitar. Förvara i kylskåp.



båda är nu klar bakade och provsmakade på... mumma säger jag bara... bäst å köra iväg godiset hem till mamma idag annars finns de inget kvar på jul när vi ska ha de... både jag å tobbe är ju nougat lovers.... speciellt tobbe som kommer dö när han får smaka på dessa små godingar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar