2010-01-01

Års krönika av mia (lång inlägg)

Januari:
Året startade i lugn takt, inga större bestyr de första dagarna. På trettondagsafton firade vi mammas födelsedag ihop med pappas sida av släkten, de sista julklapparna blev även utdelade.
vi träffades i föräldragruppen titt som tätt, och bebisfrossa rådde allmänt i min bekantskapskrets.
skolan avslutades (för min del) och jag gick på mammaledighet 10 dagar innan beräknad födsel.
24 januari firade jag och älsklingen 2 år tillsammans, denna dagen är även evves födelsedag 
28 januari föddes första lilla bebisen ur föräldragruppen, Glenn och Marie fick en liten Moa.
31 januari och min 24 års dag. Grattis till mig. Dagen spenderades med ett litet släktkalas för släkten på pappas sida, å en del presenter fick jag också 

Februari:
Vi börjar februari månad med att sedvanligt gratta min farbror som fyll er år. 3 dagen i månaden är vår lille bebis beräknad att kika ut till oss, men så blir inte fallet. Den sega ovissa väntan på bebisen började, tack för att alpina Vm pågick under denna perioden, så jag hade något glädjande att kika på  5:e februari är pappas dag och jag hoppades innerligt att bebisen inte skulle komma denna dagen då jag vill ha den helt vigd åt pappa, tack och lov ingen bebis. Nu händer det grejer, på kvällen den 8:e februari lagom tills att Beck filmen ”flickan i jordkällaren börjar” sätter konstiga magvärkar igång, vi börjar klocka och förstår snabbt vad som är på G, typisk tänkte vi eftersom Tobbe hade obligatorisk dugga dagen efter på förmiddagen. Nu med facit i hand så hanns duggan med mer än väl 
ca: 13.30 måndagen den 9 februari åker vi in till BB efter ca: 16,5 timmars värkar hemma. 22.57 föds vår lille Theo efter ett akut kejsarsnitt, en välskapt kille på 3095 gram och 49 cm lång. Vår lycka är fullgjord.
februari fortskrider med en hel del besökare som är bebissjuka, i slutet av månaden kommer även en stolt farfar Sölve upp på besök ifrån Göteborg, och äntligen hade Theo fått träffa alla sina mor- och farföräldrar (som är i livet)

Mars:
Mars månad startar med en nojig mamma, Theo drabbas av ”torsk” i munnen och äter dåligt vilket gör att han går ner i vikt, 3 dagar senare börjar han visa tecken på kolik men de är de inte som tur är, bara vanligt kvällstrots  allt skrik och matvägran leder till att vi provar ut ny ersättning, ett beslut som vi aldrig ångrat  början av mars betyder varje år, massa kalas, så var det även i år, lilla oliwer fyllde 1 år 12 mars, sedan firades gammelfaster Gun-Brith, farbror Daniel å pappas kusin emma.
Theo fick även besöka akuten för första gången i sitt liv, sedan hans babysitter plötsligt rasat ihop och han fallit handlöst i backen med bakhuvudet före, som tur var så blev det ingen skada. Nu börjar flyttplanerna växa sig allt starkare och behovet av en större lägenhet gör sig påmint varje dag. Vi fick erbjudande om en större lägenhet på billingesluttningen, men en som stod före i kön tackade ja och vi fick snällt lov att Leta vidare. 15 mars togs Theos IKEA oskuld. I slutskedet av månaden åkte jag och Tobias på ”spendera huvudet i toalettstolen sjukan” och vi fick spendera att par dagar lite här och var för att undvika att Theo skulle smittas.

April:
April började med skilda åsikter mellan mig och Tobbe, Tobias ville delta i teknik sm som gick av stapeln på högskolan, detta krockade med återträffen med föräldragruppen, nu löste detta sig så bra att Tobbe fick dispens att komma senare efter att föräldrar återträffen slutet, perfa 
vi spenderade några väl valde dagar uppe i Hundfjället/Sälen där systeryster jobbade säsong, en väldigt trevlig liten mini semester, dock blev det inga skidor för min del men de andra åkte för glatta livet. Lagom tills vi återkom till skövdelandet så kom påsken med allt vad de innebär av god mat och påskägg  detta året fick även lille Theo sitt första ägg, de innehåll massa fina kläder.. 13 april drabbades vi av ett tragisk dödsfall då min mormors hjärtevän lämnade oss efter en långtids sjukdom. Vila i Frid BO! Under vistelsen i sälen bokade vi upp oss på en lägenhet, en stor tvåa på lillegården, vi åkte dit och kollade, den var allt vi drömt om, nu var det bara att hålla tummarna att den skulle bli våran då vi stod som nr 2 i kö. 20 april var allt klart, lägenheten var vår och inflyttning skulle bli 1 juli, bara till att sätta igång med försäljningen av den andra lägenheten 
Valborg och aprils sista dag spenderades hos mamma med super god middag.

Maj:
Va passar bättre att börja en ny månad med, än möbel shopping?? EM hade outlet i Tibro som vi genast nappade på att kika på, var dock inget att ha. Vi fick en ny fäldragrupp på BVC med barn i Theos ålder, vi träffades en gång i maj sedan tog gruppen ett uppehåll. 9 maj var det handbolls finaler i GLOBEN, detta året var endas ett lokalt lag representerade, SKÖVDE HF! Tyvärr blev de förlust i finalen mot Sävehof ifrån Göteborg. 11 maj fick Theo 3 månaders vaccinering, detta resulterade i en liten febrig kille på kvällen.
23 maj, en mycket varm och solig dag döptes våran lill kille i däldernas kapell, en mycket lyckad dag med släkt och vänner. 30 maj var vi nere i Göteborg på Tobias brors konfirmation. 31 maj var de dubbelt kalas här hemma, Tobbe fyllde 27 år och för mig var de dags för mitt livs första morsdag som mamma, Tobbe jobbade sin första dag för sommaren på skara sommarland.

Juni:
3 juni lämnade jag å Theo Tobbe kvar här hemma och tog med oss mamma på en road trip upp till östersund för att närvara på min kusin Viktors student. De blev ett par sköna dagar i Häggenås, lagom för att ladda batterierna, och lagom dos norrlandsluft för mini. En vecka efter Viktors student var det dags igen denna gången på hemma plan, 12 juni tog min kusin lisa sin student i Tibro å självklart var vi där trots regn. Midsommar firades på bästa tänkbara sätt hemma hos eve och Anton ihop med en massa andra barnfamiljer, en perfekt midsommar enligt mig, lugnt och barnvänligt, Theo skötta sig toppen bra också vilket ger midsommar ett extra plus. I slutet av månaden fick jag trevligt å välkommet besök av min barndomsvän madde som numera bor i österlandet närmare bestämt i linköping..


Juli:
Flyttlasset går från hentorp till lillegården och inga kunde vara/är lyckligare än vi, äntligen får vi ett sovrum och ett vardagsrum. Vi får hjälp med flytten av Tobias mamma och hennes sambo, mamma vaktar Theo och servar med mat. En ny soffa hämtas från mio och nya köksmöbler köps också. 7 juli bar de iväg söder ut på vår allra första familjesemester. Skåneland och lilla orten Mölle norr om Höganäs var vårat mål. Vi skulle ha sköna dagar utan några måsten. Tobbes kusins flickvän Anna är från Höganäs så hon agerade privat guide, vilket var otroligt uppskattat. En liten stuga på 12 kvm blev vårt hem under 3 underbara dagar.
13 juli var de dags för Theo att ta ytterligare en spruta i benen, 5 månaders vaccinering stod på schemat. Systeryster firade sin 21 födelsedag den 14 juli med tårtkalas hemma i mammas trädgård för ett gäng kompisar.

Augusti:
5 dagen in i denna månaden tog jag med mig Theo, eve och lille oliwer å så åkte vi till sommarland för en underbar dag i gassande sol, de blev karusell åkande, lite badande, tittande på en pirat show och mycke mycke spelande på lotterier  en kanon dag för både mig å eve men kanske mest för lille O. klockan 12:34:56 den 7/8 2009, inträffade en historisk tidpunkt, siffrorna bildar nämligen talordningen 123456789. 9 augusti blev våran lille minihopp 6 månader, detta skulle vi fira med en dag på sommarland ihop med syster och Robert, tyvärr slutade dagen mindre roligt på akuten och att Robert spräckt sin ena trumhinna, lyckligtvis på ett sätt som gör att den läker ihop och blir helt bra. Jag och Tobbe började med dieten LCHF, men insåg efter ett par dagar att denna inte var något för oss. Augusti avslutades på sed vanligtvis med 2 dagars matfrossa under matfestivalen i Skövde.

September:
Idag lämnades nycklarna över till den nya ägaren av vår etta i hentorp i utbyte fick vi x antal 1000- lappar insatta på vårt konto, big shopping följde där efter. September goes ZUMBA. Jag/vi upptäcker en ny läcker motionsform iform av zumba dance, en slags trestegs dans där du verkligen får skaka loss på allt fläsk på kroppen, toppen rolig träningsform som vi fortsätt med på lite låg nivå. 6 september ansåg Theo att han var stor nog att sluta äta ur flaskan. 09,09,09 är det Theos 7 månaders dag. 13 september släppte jag, Tobbe, Anna och Robert alla hämningar och for till Liseberg, sikken dag, helt galet skoj. Dessutom fick vi med oss två stärnvinster hem. I mitten av månaden förvandlades mammas hus till ett kollektiv då både jag, Tobbe, Theo, Anna och Robert flyttade in. Vi fick äntligen vår lägenhet total renoverad, å så snyggt de blev. Innan månaden avslutades så hanns även en familje resa ner till ullared och GÅKÅS med.

Oktober:
Oktober är en grå månad därför inledde jag den med hemma spa kväll med lerkletande och andra hudprodukter som skulle vara bra för redan vinter trött hud. 20 okt, togs grissprutan, skönt att slippa tänka på att få denna sjukdom. Efter att september blivit utsedd till årets shoppingmånad, så gick tankarna i mitten av oktober åt att införa köpfri månad i hemmet. Oktober är en mellan månad då de varken händer eller fötter speciellt mycket. Som alltid så avslutas ktober och november påbörjas med Skadevi Cup i handboll för oss handbolls tokiga i skövde.

November:
November startade med ett många i min omgivning och även jag själv miste en vän på ett otroligt tragiskt vis. Vila i Frid Annika.
Tobbe känner för att testa på den mörka sidan av sig själv och vi slängen i en mörkbrun nyans i hans hår med väldigt lyckats resultat. Tobbe får uppleva både bojkott och glädje på sin första farsdag. I mitten av månaden kände vi för förnyelse i barnvagns väg, vår gamla blev såld och en ny införskaffades. Årets julstök tog vid runt den 20:onde så första satsen lussebullar bakades och åts upp?!?! Första advent inträffade detta året på månadens 29:onde dag, en dag som vi även passade på att ta en familjetrip ner till Ikea för lite shopping.

December:
9 december betydde förr att man skulle lägga lutfisken i blöt för oss hade detta datum alltid betytt Annas namnsdag, men detta året betydde datumet att våran lille son blev hela 10 månader gammal.
13 december firade jag och älsklingen 2 år som förlovade, och dagen innan den 12 dec klämde jag, mamma och Anna in oss på tre stolar i arena Skövde och njöt av en underbar julkonsert framförd av Måns Zelmerlöw, Sonja alden, Shirley Clamp och Sanna Nielsen. Med bara någon vecka kvar till jul kom snön precis som jag beställt den, och theos första jul blev magisk med både, snö, julklappar, god mat och massa värme och omtanke ifrån släkt och vänner. Mellandagarna har jag spenderat mesta delen av i sängen i en himla förkylning som verkligen inte verkar villa ge efter. Nyår firades med middag först hemma hos mamma innan jag å tobbe firade in tolv slaget här hemma med varsitt glas cola ute på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar