2011-01-07

någon dag sent....

Dag 03 – Mina föräldrar

nu har jag hoppat några dagar, men här kommer del 3, mina föräldrar...
kan berätta att jag är uppvuxen i en typisk kärnfamilj, mamma, pappa och 2 barn jag och min syster. bodde i radhus och sommrarna tillbringade vi i husvagn. volvo var enda tänkbara bilmärket i familjen, dock saknades hunden.

mamma:
karin ANITA heter min mamma, född 30 december 1949 i en liten by (österåsen) ca: 3 mil utanför östersund, vet inte exakt hus länge de bodde kvar i österåsen innan de flyttade till grann byn Häggenås. mamma var äldst av 2 syskon, hon fick en bror när hon var dryga 7 år (hans-olof, även kallad jossen).
mamma tillbringad emycket tid hos sin mormor Anna, hon är dne personen som stått mamma närmast.
mamma pluggade till fritidspedagog, men jobben sinade i norr, så hon fick söka lyckan neråt i landet och hamnade då i lilla staden Skövde.
mamma jobbade länge som fritidspedagog men vidare utbildade sig senare till lärare för åk 1-7.
just nu jobbar hon som lärare på normalmskolan och trivs bra men längtar efter sin pension...
mamma är väldigt omtänksam och sätter alltid mina och annas behov först...
efter att mamma mist pappa så var hon otroligt levnadslåg och jg upplevde det jobbigt att se mamma för hon var så ledsen och ensam, men nu efter att theo gjort entré i våra liv så blommar mamma upp igen å hon har verkligen fått något att leva för och kämpa för.
tre ord som beskriver min mamma är :
-glad
-orolig
-generös

Pappa:
KENNETH bengt göran, född 24 april 1953 på gården tolsby utanför tibro.
pappa växte upp på en bondgård, och är äldst av totalt 3 syskon, (lillebror roger 5 år yngre och lillasyster gun-brith 7 år ungre)
pappa upptäckte tidigt att bondelivet inte var något för honom. han älskade sport och spelade fotboll i värsås från att han var 8 år gammal tills han blev 42 år. han flyttade tidigt hemifrån (17år) och då in till skövde.
pappa arbetade och bodde sammanlagt 2,5 år i afrika (1 år i angola och 1,5 i gunea bissau) där byggde han upp volvos reservdelslager.
han började arbeta på bilia på deras lager som godsmottagare, han avancerade till lagerchef och byggde sedan upp deras mobiltelefoni försäljning när mobiltelefonen kom. han avancerade vidare inom företaget och blev tillsist bilförsäljare, ett yrke som passade pappa som handen i handsken.
han vann genom sitt yrke sin drömresa, ett fåtal säljare vann en exklusiv resa till hawaii, detta var något pappa var otroligt stolt över och glad över att få ha upplevt.
2001 fick pappa beskedet att han drabbats av cancer, ett väldigt orättvis besked då han var en person som aldrig var sjuk, inte ens feber... jag kan aldrig minnas att pappa varit hemma från jobbet sjuk, så snacka om hel omvändning...
4 år kämapde han men 5 februari 2005 tvingades han ge upp kampen mot sjukdomen och somnade in stilla på hocpice gabriel i lidköping 20.20 på lördags kvällen omgiven av sin älskade familj.
pappa var som person otroligt omtyckt och hade en drivkraft som få. han ställde alltid upp och var ständigt i händelserna centrum.
tro ord som beskriver pappa är:
-lagspelare
-envis
-stort hjärta



mina föräldrar betyder verkligen allt för mig å mycke av de inser jag först nu när tonårstiden är förbi och känslan av att uppskatta allt de gör för en verkligen gör sig påtaglig.
allt mamma gör för oss nu, all hjälp vi får med theo, vi skulle inte klara det utan henne...
och pappa de gör så ont att han inte finns hos oss och upplever sitt barnbarn en liten kille som är biltokig ända ut i fingerspetsarna... å va kul de skulle ha de.. men jag är sker på att pappa är stolt där uppe och dessutom har ju theo fått en skyddsängel av rang som vakar över honom.





Dag 04 – Det här åt jag i dag
Dag 05 – Vad är kärlek?
Dag 06 – Min dag
Dag 07 – Min bästa vän
Dag 08 – Ett bra ögonblick
Dag 09 – Min tro
Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – Arbeten jag haft/har
Dag 13 – Den här veckan
Dag 14 – Mina barn
Dag 15 – Mina drömmar
Dag 16 – Mina resor
Dag 17 – Mitt favoritminne
Dag 18 – Min favoritfödelsedag
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Den här månaden
Dag 21 – Det här är jag bra på
Dag 22 – Det här är jag mindre bra på
Dag 23 – Det här får mig att må bra
Dag 24 – Det här får mig att gråta
Dag 25 – En speciell dag
Dag 26 – Mina rädslor
Dag 27 – Min favoritplats
Dag 28 – Det här saknar jag
Dag 29 – Mina ambitioner
Dag 30 – Ett till ögonblick

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar